Ehliyette yaş sınırlaması nedir? Kimleri kapsayacak?
75 yaş ve üzerindeki bireylerin araç kullanması yasaklanacak. Bu girişim özellikle yaşlı sürücüler ve ulaşım seçenekleri kısıtlı olan bölgelerde yaşayanlar arasında hararetli bir tartışmayı da beraberinde getirdi. Peki bu kararın arkasındaki nedenler neler ve Türkiye'ye olası etkileri nasıl olacak?
75 YAŞ ÜSTÜ SÜRÜCÜLERE YASAK GELİYOR
AB trafik güvenliğini sağlamlaştırmak adına yeni bir uygulamayı hayata geçirmeyi planlıyor. Bu düzenleme kapsamında 75 yaşına ulaşan sürücülerin ehliyetleri geçerliliğini yitirecek ve araç kullanmalarına izin verilmeyecek. Bu kararın temel gerekçesi yaşın ilerlemesiyle birlikte reflekslerin yavaşlaması dikkat seviyesinin düşmesi ve fiziksel becerilerin azalması nedeniyle yaşlı sürücülerin daha fazla kazaya karışma riskinin artması olarak gösteriliyor. Söz konusu bu düzenleme büyük tepki çekmiş durumda. Özellikle yaşlı bireyler bağımsızlıklarını kısıtlayan bu karara karşı çıkıyor ve ulaşım ihtiyaçlarını karşılamanın zorlaşacağını dile getiriyor.
MEVCUT YASAL DÜZENLEMELER VE SAĞLIK RAPORU ŞARTI
Şu an AB ülkelerinde 70 yaşını aşan bireyler her 5 yılda bir sağlık kontrolünden geçmek zorunda. Eğer sağlık uzmanları kişinin araç kullanmasını sakıncalı bulursa ehliyeti iptal ediliyor. Türkiye’de ise 65 yaşını aşan sürücülerin ehliyetlerini yenileyebilmeleri için sağlık raporu almaları gerekiyor. 80 yaş üstü kişiler için bu raporun süresi ise 2 yıl ile sınırlandırılmış durumda.
AB’nin getirmek istediği bu yeni kuralın ilerleyen dönemde Türkiye’de de benzer tartışmaları beraberinde getirmesi olası görünüyor. 75 yaş sınırının Türkiye'de de uygulanıp uygulanamayacağı henüz belirsizliğini korurken yaşlı bireylerin araç kullanmasının tamamen yasaklanmasının günlük hayatlarını nasıl etkileyeceği konusu şimdiden gündemde. Türkiye'deki birçok yaşlı sürücü böyle bir uygulamanın günlük yaşamlarını zorlaştıracağını ve bağımsızlıklarını ellerinden alacağını savunarak tepkilerini dile getiriyor.
YAŞLI SÜRÜCÜLERİN TEPKİSİ
Özellikle büyük şehirlerden uzak toplu taşıma imkanlarının kısıtlı olduğu bölgelerde yaşayan yaşlı bireyler için bu düzenleme büyük bir sorun teşkil edebilir. Araç kullanarak günlük işlerini halleden sağlık hizmetlerine erişim sağlayan veya sosyal yaşamlarına devam edebilmek için otomobillerine ihtiyaç duyan birçok yaşlı sürücü bu yasağın hayatlarını zorlaştıracağını düşünüyor. Öte yandan bu düzenlemenin yaşlı bireylerin toplumdan izole olmasına neden olabileceği de sıkça dile getirilen bir endişe.
GÜVENLİK AÇISINDAN DEĞERLENDİRME
AB’nin bu düzenlemeyi gündeme getirmesindeki en önemli neden trafik kazalarındaki yaşlı sürücü oranlarının artış göstermesi. Yapılan araştırmalara göre yaş ilerledikçe reflekslerin zayıflaması görme ve işitme yetilerinde azalma gibi etkenler kaza riskini artırıyor. AB yetkilileri bu kararla birlikte trafikteki güvenlik seviyesini artırmayı ve kazaları minimize etmeyi amaçlıyor.
Türkiye açısından değerlendirildiğinde şu an için böyle bir yaş sınırı getirilmesi yönünde somut bir adım bulunmuyor. Ancak AB’nin bu kararı gelecekte Türkiye’de de benzer tartışmaları gündeme getirebilir. Yaşlı bireylerin sürüş güvenliği konusunda ek denetimlerin getirilip getirilmeyeceği veya yaş sınırının uygulanıp uygulanmayacağı ilerleyen yıllarda şekillenecek gibi görünüyor.
Kaynak:Haber Merkezi
UYARI: Hakaret, küfür, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. (!) işaretine tıklayarak yorumla ilgili şikayetinizi editöre bildirebilirsiniz.