MEB çocukların ekran kullanım oranını araştırdı! Sonuç şok edici...
Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), 2025 yılı Şubat ayında, 17 büyükşehirdeki bilgisayar laboratuvarı bulunan okullarda öğrenim gören 3.230 ilkokul 4. sınıf öğrencisinin katılımıyla "Dijital Dünyada Ekran Kullanımı Araştırması" gerçekleştirdi. Araştırma, öğrencilerin dijital cihaz kullanım alışkanlıklarının eğitim süreçleri ve gelişim alanları üzerindeki etkilerini ortaya koydu.
ÇOCUKLARIN DİJİTAL CİHAZ KULLANIM AMAÇLARI NELER?
Araştırma sonuçlarına göre, öğrencilerin dijital cihazları en sık kullanım amaçları şu şekilde belirlendi:
- Araştırma yapmak: %15,2
- Ödev yapmak: %13,9
- Bilgisayar oyunu oynamak: %12,1
ÇOCUKLARIN YENİDEN ERİŞİM ARZUSU VE KULLANIM SÜRESİ NASIL?
Günlük dijital cihaz kullanım sürelerine ilişkin bulgular, öğrencilerin cihazlarını bıraktıktan hemen sonra yeniden kullanma isteği duyduğunu göstermektedir:
- Cihazları kapatır kapatmaz tekrar erişim arzusu duyanlar: %60 ("her zaman" veya "bazen")
- Cihazlarını kapattıktan sonraki 1 saat içinde tekrar kullanma eğiliminde olanlar: %40,8
ÇOCUKLARIN DİJİTAL CİHAZLAR OLMADAN BİR GÜN GEÇİRME ZORLUĞU VAR
Öğrencilerin %64,3'ü, dijital cihazlar olmadan bir gün geçirme konusunda zorluk yaşadığını ifade etmiştir.
ÇOCUKLARIN SOSYAL MEDYA KULLANIM SÜRELERİ NEDİR?
Sosyal medya kullanımına dair veriler şu şekildedir:
- Sosyal medyayı hiç kullanmayanlar: %36,1
- Günde bir saatten az kullananlar: %27,9
- Günde 1-2 saat kullananlar: %25,5
- Günde 3-4 saat kullananlar: %7,8
- Günde 5 saat ve üzeri kullananlar: %2,7
ÇOCUKLARA DİJİTAL CİHAZLARIN DUYGUSAL VE FİZİKSEL ETKİLERİ NELER?
Dijital cihazların öğrenciler üzerindeki duygusal ve fiziksel etkileri şu şekilde tespit edilmiştir:
- Cihazları ellerinden alındığında mutsuzluk hissedenler: %64,6
- Öfke duyanlar: %48,5
- Cihaz kullanımının ardından yorgunluk hissedenler: %64,5
Ekran karşısında uykuya dalanlar:
- Her zaman: %13,6
- Bazen: %53,9
ÇOCUKLARIN DİJİTAL ORTAMDA SOSYALLEŞME TERCİHLERİ NELER?
Öğrencilerin dijital platformlarda akranlarıyla sosyalleşme tercihleri şu şekildedir:
- Her zaman dijital ortamda arkadaşlarıyla vakit geçirenler: %40,5
- Bazen dijital ortamda vakit geçirenler: %45,9
- Hiçbir zaman dijital ortamda vakit geçirmeyenler: %13,6
Kaynak:MEB