12 yıllık zorunlu eğitim öğrencileri yoruyor mu? Bakın rapor ne diyor?
Maarif Platformu Enderun Özgün Eğitimciler Derneği ve İstanbul Medeniyet Enstitüsü iş birliğiyle düzenlenen "Türk Eğitim Sistemi ve Zorunlu Eğitimin Yansımaları Çalıştayı"nın sonuç raporu yayımlandı.
Akademisyenler bürokratlar iş dünyası temsilcileri ve eğitimcilerin katkılarıyla hazırlanan rapor Türk eğitim sisteminin temel sorunlarına ışık tutarak çözüm önerileri sundu.
12 YILLIK ZORUNLU EĞİTİMLE İLGİLİ TESPİTLER:
Raporda 12 yıllık zorunlu eğitimin öğrencilerin ilgi ve yeteneklerine uygun yönlendirmeyi engellediği açıklayarak şu hususların altı çizildi. :
Plansızlık: Üniversiteye giriş ve meslek seçiminde yönlendirme eksikliği akademik başarısı düşük öğrenciler için sınav sistemini travmatik hale getiriyor.
Sosyal ve Psikolojik Etkiler: Zorunlu eğitim okulu öğrenciler için "yarı açık hapishane" algısına dönüştürürken öğretmenleri "bakıcı" veya "gardiyan" konumuna itiyor.
Kırsal Alanda Etkiler: Köylerin boşalmasıyla tarım ve hayvancılık faaliyetleri gerilerken bu durum nitelikli meslek elemanlarının yetişmesini de engelliyor.
MÜFREDATA YÖNELİK ÇÖZÜM ÖNERİLERİ:
Raporda Türk eğitim sisteminin ihtiyaçlarına uygun bir dönüşüm için şu çözüm önerileri sunuldu:
Yerelleşme ve Esnek Müfredat: Eğitim müfredatı bölgesel ihtiyaçlara ve öğrenci farklılıklarına göre çeşitlendirilmeli; valiliklerin ve yerel yönetimlerin müfredat oluşturma yetkisi artırılmalı.
Mesleki Eğitimin Güçlendirilmesi: Meslek liseleri ve mesleki eğitim merkezleri desteklenerek eğitim süreçleri üretimle entegre edilmeli.
Portfolyo Sistemi: Diploma yerine bireylerin yeteneklerini ve başarılarını gösteren bir portfolyo sistemine geçilmesi önerildi.
Zorunlu Eğitim Süresinin Kısaltılması: Zorunlu eğitimin daha kısa bir süreye indirilmesi ve öğrencilerin erken yaşta yönlendirilmesi gerektiği ifade edildi.
TEVHİD-İ TEDRİSAT KANUNU'NUN UYGULAMA BİÇİMİ:
Raporda Tevhid-i Tedrisat Kanunu'nun uygulama biçiminin eğitimde çeşitliliği engellediği belirtilerek tek tip müfredatın farklı görüşlere tahammülsüzlük ve kutuplaşmayı beslediği ifade edildi.
Söz konusu eğitim sisteminin sınav odaklı yapısının bireylerde eleştirel düşünme yeteneğini körelttiği ve toplumsal kutuplaşmayı artırdığı yönünde değerlendirmeler yer aldı.
Rapor Türk eğitim sisteminin bireysel farklılıkları gözeten ve toplumsal ihtiyaçlara duyarlı bir yapıya dönüştürülmesi gerektiğini belirterek merkeziyetçi yapıdan uzaklaşılması mesleki eğitimin desteklenmesi ve farklı öğrenme modellerinin uygulanabilir hale getirilmesi gibi önerilerde bulundu.
MEB Hocam / ÖZEL HABER
Kaynak:Haber Merkezi
UYARI: Hakaret, küfür, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. (!) işaretine tıklayarak yorumla ilgili şikayetinizi editöre bildirebilirsiniz.